Skratta bort påskmaten

» Skriven Apr 22, 2014 i Träning & hälsa | 0 kommentarer

20140422-124648.jpg

Idag har jag varit och hälsat på Svante och Jonas på P4 Sörmland Morgon. Killarna ville prata om bukfetma och hur vi kan bli av med det, bästa strategin för att motverka fetma inkluderar bra matvanor och fysisk aktivitet. Jag lovar vi skrattade bort all påskmat under sändningen :) Så för att förtydliga lite av det som kanske inte helt kom fram under sändning så kommer här:

Det var mycket prat om att äta för mycket under långhelger, ångesten efter….Om man vet med sig att man inte mår bra av att äta för mycket mat så kanske det är smart att sätta ett mål under helgerna för att slippa ångesten efter. T ex att motionera lite extra under helgen, att hoppa alkoholen som ofta kan vara en bov i att få i sig alldeles för många kalorier, att vara ärlig och lyssna på mättnadskänslan istället för att ta en extra portion bara för att det var så gott… Vi ska väl ändå må bra av att vara lediga och känna oss pigga efter en långledighet?

Tyvärr har förekomsten av övervikt och fetma ökat ordentligt under de senaste decennierna. Överkonsumtion av energi i kombination med mer stillasittande anses vara den starkast bidragande faktorn till den ökade fetman. Epidemiologiska undersökningar talar för att frekvent konsumtion av energitäta och söta produkter och drycker är förenat med risk för övervikt. Fetma ger en större risk för dödlighet i hjärt-och kärlsjukdom, en risk som förstärks vid en samtidig förekomst av typ 2-diabetes. Så mycket som cirka 50% anses kunna vara ärftligt som i form av attityd, fysisk aktivitet, livstil…(Läs mer ur Näringslära för högskola).

Så hur ska vi kunna lösa den här växande ”fetmaepidemin”? Jo genom att ta mer ansvar för vad vi äter,  Vi stoppar i oss alldeles för mycket dålig energi (färdig producerat, halvfabrikat) , för att inte tala om all det dolda sockret som finns nästan överallt (yoghurt, dryck, mat, bröd)! Nej det här är inget att skratta åt!

Våga säga nej, var ärligt emot dig själv!

När du äter:

-sätt dig ner.

-lägg bort mobilen.

-lägg upp en bra sammansatt måltid och mängd på tallriken så du ser hur mycket du äter istället för att ta flera portioner.

-njut av maten <3

Hur ofta ska vi äta? Finns olika åsikter här men jag säger 4-5 måltider (frukost, mellis, lunch, mellis, middag) om dagen. Äter vi färre kan det bli så att måltiderna blir större och kroppen behöver en större mängd insulin. Plus att går det för många timmar till nästa måltid kommer kroppen behöva frisätta kortisol. Alltså inte så bra balans. Kan lätt bli något som slinker ner i onödan, trötthet, huvudvärk..

Vad ska en måltid innehålla? Jo fett, protein och kolhydrater. Vi behöver inte alltid äta kött, idag känns en viss hets kring det, köp hellre bra kött och ät det 3-4ggr i veckan (hoppa gärna processat kött som korv, skinka, bacon, färdig producerade köttbullar…) Variera med fisk, kyckling, bönor, ägg… Kom ihåg handla inte hem onödiga råvaror, ha ett bra bas sortiment hemma <3

Daglig motion: Ge dig själv daglig motion och våga variera mellan sköna powerwalks och lite mer fartfylld motion. Varför inte lägga in intervaller, hopprep, upphopp, våga känna pulsen :) Här kan det vara svårt att känna efter hur pass mycket man höjer sin dagliga motion, smart investering är en pulsklocka.

Om du nu behöver en energikick, ta inte en godisbit för att vakna upp, testa dra ett skämt för en arbetskollega, lyssna på en låt som får dig på bra humör, ta några danssteg, läs en dikt du blir glad av, vissla, sjung, krama någon <3 Men fundera även över vad jag har ätit idag, är jag verkligen hungrig?

För mig ligger kost och träning varmt om hjärtat. Jag ser för många som blundar över allt socker som finns. Hör för många ursäkter för varför vi inte ska kunna motionera. Jag tycker det är synd. Det är så viktigt att vi hittar en balans i vardagen,  att våga bryta mönster och om så inte för oss själva men även för nästa generation skapar bättre rutiner och insikter som får oss att må bättre.

 

20140422-124659.jpg

 

Här kan du läsa mer om kroppsfett hos MåBra

Skicka en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>