Redcord


Här kommer lite tips på övningar. Kom ihåg att värma upp ordentligt innan du sätter igång med t ex 10-20 powerwalk eller jogga. Hellre kvalitet än kvantitet! Förslag på repetitioner: 3×10. Att tänka på: Håll koll på tekniken. Står du på hela foten, stark bål och säte, förläng hållningen, var närvarande i din träning! ANDAS!

BEN

Spänn bål och säte. Sänk axlar kontakt mellan skulderbladen. Benböj, rörelsen går bakåt, knäna i linje med tårna.

ARMAR/BRÖST

Spänn bål och säte. Enklare stå rakare, svårare ju lägre ner med överkroppen. Förläng nacke och hals. Blicken snett ner. Armbågarna stävar rakt ut från axeln, förläng rörelsen från axel ut till armbåge. Går ner i armhävningen kontakt mellan skulderbladen, kommer upp kom lite isär mellan skulderbladen.

Svårare alt. lyft ett ben och gör hälften av repetitionerna och sedan lyft andra.

TRICEPS/BAKSIDA ARM

Spänn bål och säte, brösta upp dig, kontakt mellan skulderbladen. Armbågarna pekar bak. Sänk axlar och lång hals och nacke. Blicken fram.

MAGE/STABILITET

Korsa armarna, spänn bål och säte. Förläng hela kroppen från huvud till tå! RAK KROPP! (kontrollera sätet) Här lyft höften och ha motstånd ner mot mattan. VILA alt fortsätt.

Svårare alt: Stanna till upp och lyft över benet, spänn bål och säte!

OBS glöm inte bägge sidorna!

MAGE

Plankan. Förläng från huvud till tå. Ha koll på sätet, plana ut! Spänn bål och säte.

Alt. 1 lyft ett ben i taget rakt upp i luften.

Alt. 2 Mkt svår dra in knäna mot bröstet, håll emot på väg ut i plankan!